Kettingbrug

De kettingbrug is de eerste vaste brug die over de Donau werd aangelegd om de steden Pest en Boeda met elkaar te verbinden. De imposante, fraaie brug werd in de 19 e eeuw gebouwd en is één van de belangrijkste bezienswaardigheden van Boedapest.

Geschiedenis

kettingbrug

De kettingbrug die Boeda en Pest met elkaar verbond.

Twee eeuwen geleden waren Boeda en Pest nog twee onafhankelijke steden die werden gescheiden door de rivier de Donau. Er was toen nog geen permanente

Bekijk nu de beste Boedapest vakantie aanbiedingen

brug; tijdens de zomer werd er elk jaar een tijdelijke brug aangelegd die voor de winter werd afgebroken, en verder moest men van de veerboot gebruik maken als men naar de overkant wilde. De persoon die uiteindelijk ervoor zorgde dat er een permanente brug kwam, was Graaf Széchenyi. Naar hem is de brug dan ook officieel vernoemd; de Széchenyi lánchíd (lánchíd betekent kettingbrug). De directe aanleiding was dat de graaf de begrafenis van zijn vader niet bij kon wonen. Het was winter, er was dus geen brug en de veerboot was buiten dienst omdat het zo slecht weer was. Széchenyi gaf de Engelse ingenieur, William Tierney Clark, die ook twee bruggen over de Theems in Londen gebouwd had, de opdracht een brug te ontwerpen om te twee steden permanent met elkaar te verbinden. De bouw van de brug werd toevertrouwd aan Adam Clark, een Schotse ingenieur en op 20 november 1849 was de bouw voltooid. Het resultaat was een fraaie brug van 375 meter lang en 16 meter breed. Voor die tijd was de brug een technologisch hoogstandje en het was toen bovendien de langste brug in Europa. De brugpijlers zijn schitterend versierd met leeuwen en het Hongaarse wapenschild. De brug maakte het leven van de inwoners van Boeda en Pest niet alleen een stuk makkelijker, het zorgde ook voor een totale economische opleving voor de hele omgeving en zorgde uiteindelijk voor de eenwording van Boedapest!